NORDLIGT

Senior i Sarek & Stora Sjöfallet 2018

När höstfärgerna börjar anas, luften är frisk och det lugnat ner sig med sommarens alla göromål, ja då är det dags för nästa senior special!

Den här gången letar vi oss lite söderut i fjällkedjan och gör en vandring som bjuder på både en fantastisk utsikt över Rapadalen, kulturella inslag och relativt korta dagsetapper. Vi vandrar i gränslandet mot både Sareks och Stora sjöfallets nationalparker. Turen avslutas på Saltoluoktas fjällstation med möjlighet till bastu och självklart får vi njuta av deras erkänt goda mat!

Preliminärt program för turen:

Datum 26 augusti - 1 september 2018

Dag 1 Samling i Jokkmokk

Dag 2 Till Aktse

Dag 3 Dagstur Skierffe

Dag 4 Till Sitojaure

Dag 5 Dagstur

Dag 6 Till Saltoluokta

Dag 7 Besök Naturum Laponia & Avslut

Tillbakablick - var har vi vandrat tidigare år?

Åren går och plötsligt har Eva och jag gjort 4 "Senior special" tillsammans! Totalt har jag genomfört 5 seniorturer. Vi har hunnit upptäcka en mängd spännande områden under åren. Nedan får du ett smakprov av var vi varit...

2017 - Åter på Nordkalotten

Så var vi åter på Nordkalotten! Den här gången gick turen runt själva Pältsamassivet. Vi gick genom den vackra, men något kalla och snöiga "Isdalen" - tänk att få uppleva islagda sjöar i slutet av juli! Utöver det bjöd vandringen på många vad, vackra blommor, rullstensåsvandring, god mat och - som vanligt - en härlig gemenskap.

2016 - Kebnekaisefjällen & Norge

Den här gången gick turen genom Vistasdalen, förbi Alesjaure, till Unna-Allakas, för att avslutas i Norge. Vi hämtades med buss och åkte ut förbi fjordarna vid Narvik, innan vi kom fram till slutmålet - Abisko. Det var en bitvis krävande, men oj så vacker vandring!

2015 - Nordkalotten inkl. Treriksröset

Wow, vilket badväder! Solsken, värmebölja och en helt magiskt fin vandring i 3 olika länder (Finland, Norge och Sverige). Den här turen går till historien som den varmaste och den med flest bad av alla våra seniorvandringar hittills!

2014 - Vindelfjällen

Det här årets vandring tog oss längs Kungsleden från Hemavan till Amamrnäs. En vacker och relativt lättvandrad sträcka - som bons fick vi kantareller till middag i Tärnsjöstugorna!

2013 - Padjelanta

Vi började med en helikoptertur in till Staloluokta. Där gick vi först en dagstur, innan det var dags att vandra söderut, genom Tarradalen till slutmålet i Kvikkjokk.